Mijn aanpak en inzet
Met veel plezier en toewijding leid ik sinds 2008 zeer uiteenlopende bijeenkomsten. Ik echt veel waarde aan een gedegen voorbereiding. Daarbij probeer ik samen met mijn opdrachtgever een scherp antwoord te formuleren op de volgende vragen: wat is de thematiek? en wat is het doel? (programmeren) welke vorm past het best bij het doel? (formatteren) en hoe zorgen we dat bijeenkomst een succes wordt? (modereren). Zie ook relevante subvragen in het overzicht hieronder.
In 2020 heb ik veel ervaring opgedaan met online en hybride bijeenkomsten en adviseer graag over een goede aanpak en werk daarin samen met technici voor beeld, licht en geluid, (chat-)regisseurs en andere ondersteuners.
Mijn inzet als gespreksleider bestaat uit de volgende zeven stappen:
- Deelname aan overleggen ter voorbereiding en communicatie tussendoor;
- Adviseren bij de algehele opzet, de werkvormen en verwachtingsmanagement;
- Inlezen in achtergronden en voeren gesprekken vooraf met doelgroep;
- Overleg met sprekers of debaters om de houding en interactie af te stemmen;
- Uitwerken van een beknopt inhoudelijk draaiboek t.b.v. gespreksleiding;
- Algehele gespreksleiding incl. check techniek, opstelling, etc. vooraf.
- Evaluatie van de bijeenkomst advies over mogelijk vervolg.
In drie stappen naar een succesvolle bijeenkomst:
Stap 1: Programmeren
Stap 2: Formatteren
Stap 3: Modereren
Stap 1: Programmeren
RELEVANTE VRAGEN:
- Welke verandering wil je teweeg brengen?
- Welke voorgeschiedenis is relevant?
- Wat is de hoofdvraag of het hoofd-dilemma?
- Wie moet er worden uitgenodigd en waarom?
- Hoe kunnen deelnemers het best worden voorbereid?
Stap 2: Formatteren
RELEVANTE VRAGEN:
- Uit welke onderdelen bestaat het programma?
- Welke opstelling(en) ondersteunen het doel?
- Wat is cruciaal voor het tijdsverloop?
- Wat zijn belangrijke logistieke zaken?
- Welke technische ondersteuning is nodig?
Stap 3: Modereren
RELEVANTE VRAGEN:
- Welke spelregels geef je mee?
- Hoe betrek je zo veel mogelijk deelnemers?
- Hoe lees je het energieniveau tijdens de bijeenkomst?
- Wie is straks eigenaar van de conclusies? En waarom?
- Wat doen de deelnemers na afloop?